February 04, 2011

Catatan Hari-Hari Rusuhan (2)

10. Pagi Jumaat 28 Januari (Jum’ah al-ghodhob) mula menunjukkan tanda-tanda kecil tentang peristiwa besar yang bakal terjadi pada hari tersebut. Suq Sayyarat yang biasanya penuh melimpah dengan kereta, hanya dipenuhi sebilangan kecil kereta sahaja. Ada sesetengah tempat yang mengiklankan senarai-senarai tempat yang akan menjadi pusat bermulanya demonstrasi selepas solat Jumaat, antaranya termasuklah masjid besar kawasan Hayy ‘Ashir, Masjid As-Salam. Ikhwan dikhabarkan akan bersama mengambil peranan di dalam demonstrasi hari itu.

11. Saya kebetulan diminta mengambil pelancong yang akan tiba dari Malaysia jam 11.30 pagi di airport, sebelum membawa mereka ke hotel mereka di Tahrir.

12. Ketika keluar dari rumah jam 10.30 pagi, saya mula sedar talian telefon sudah tidak lagi berfungsi. Dengan itu bermakna semua cara perhubungan sudah disekat, dan tiada lagi cara berkomunikasi antara satu sama lain bagi masyarakat awam. Dari Hayy ‘Ashir, saya bersama Akid dan Abdullah Husaini bertolak ke airport untuk mengambil keluarga Akid. Jalan sepanjang dari Hayy ‘Ashir ke airport menyeramkan kerana terlalu lengang. Perjalanan yang biasanya mengambil masa 20-25 minit menjadi hanya 10-15 minit pada hari itu. Di sepanjang perjalanan tiada pula sebarang tanda akan terjadi perkumpulan dan demonstrasi. Di stesen minyak dan di airport kesemua urusan berjalan seperti biasa.

13. Selesai mengambil keluarga Akid, kami bertolak keluar dari airport. Waktu itu azan Solat Jumaat sudah dilaungkan. Saya mengambil jalan El-Orouba sebelum menaiki Kubri 6 Oktober. Sepanjang perjalanan keadaan sangat tenang, dan lalu lintas sangat kosong dan lancar.

14. Semakin mendekati kawasan Tahrir kelihatan beberapa hentian polis untuk pemeriksaan. Walau bagaimanapun pemeriksaan yang dijalankan hanya rambang, mungkin sekadar bertujuan menggertak. Trak polis tidak kelihatan sangat di jalan-jalan utama.

15. Setelah turun dari Kubri 6 Oktober memasuki kawasan Tahrir (sepanjang Kournish Nil, menghadap Sungai Nil) mula kelihatan trak-trak polis yang beratur di sepanjang kawasan-kawasan ‘hot-spot’, dikelilingi oleh barisan polis dan FRU berpakaian serba hitam. Antara tempat yang paling banyak dikawal ialah pejabat stesyen TV dan radio Mesir.

16. Sepanjang perjalanan saya mencari hotel, kelihatan kelompok-kelompok manusia menunaikan solat Jumaat. Kawasan sekitar masjid dikawal pihak keselamatan, namun secara longgar. Jalanraya masih lengang dan belum ada sebarang sekatan jalan.

17. Tiba di hotel dan check-in, para jemaah yang menunaikan solat Jumaat kebanyakannya sudah selesai. Di beberapa tempat jemaah mengerumuni seorang coordinator demonstrasi mendengar arahan.

18. Lorong hotel tempat saya menghantar tetamu rupanya ialah salah satu lorong tempat demonstrasi terjadi. Di satu hujung jalan mereka yang terlibat dengan demonstrasi melaungkan laungan-laungan rusuhan seperti ‘Tahya Masr’, manakala di satu hujung lagi polis dan FRU berkawal tanpa sebarang tindakan. Sekali-sekala kelihatan mereka berpecah lari bila diancam gas beracun daripada polis.

19. Melalui pihak hotel dan TV di lobi hotel, saya fahami jalanraya utama di sekitar Tahrir dan Ramses sudah ditutup oleh polis, dan dipenuhi oleh mereka yang berdemonstrasi.

2 comments:

  1. Alahai bersambung pulak.

    ReplyDelete
  2. Unsur saspen mesti ada, walaupun konon-konon nak jadi reporter :)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails