February 03, 2011

Catatan Hari-Hari Rusuhan (1)

1. Api rusuhan bermula pada 25 Januari 2011 sempena Hari Polis di Mesir. Beberapa kumpulan reformis (sosialis, independen, haluan kiri) mula menyebarkan maklumat tentang demo yang akan berlangsung pada 25 januari malam 25 Januari 2011. Alam twitter dan facebook mula gegak dengan berbagai maklumat tentang koordinasi rusuhan untuk hari esoknya. Secara lahiriah belum ada apa-apa yang terjadi di mana-mana kawasan sekitar Cairo, kecuali beberapa demo kecil di kawasan-kawasan luar Cairo seperti di Syarqiyyah.

2. Pagi 25 Januari belum menampakkan sebarang tanda-tanda besar. Berita tengahari melaporkan lebih daripada 10 000 orang turun berdemo di sekitar Tahrir. Twitter dan facebook meriah dengan laporan-laporan dari medan demo. Ada yang mengawal flyover dan jambatan di sekitar Tahrir, walaupun dijaga dan dikawal oleh polis dan FRU. Polis dan FRU dikhabarkan tidak bersungguh untuk membendung rusuhan. Kemungkinan sengaja ingin membiarkan atau mungkin juga kerana terpaksa bekerja pada hari cuti. Para suri rumah yang menetap di Tahrir dilaporkan membaling peralatan dapur kepada polis-polis di bawah.

3. Masuk waktu maghrib akses ke Twitter melalui web mula disekat. Namun Twitter kekal aktif kerana pengguna dari Mesir menggunakan ‘backdoor’ untuk mengakses, tambahan pula kebanyakan ahli Twitter yang aktif memberi update menggunakan Blackberry, yang masih bebas mengakses Twitter.

4. Selepas Isya’ khabar dari Tahrir menyatakan semakin ramai yang menyertai rusuhan. Angka 30 000 orang pada waktu siang berganda. Kebanyakan jalan-jalan utama di Tahrir sudah ‘dikuasai’ oleh rakyat yang merusuh. Semakin lewat malam semakin ramai yang menyertai demonstrasi, termasuk dari kalangan yang berkeluarga bersama dengan anak-anak.

5. Pihak berkuasa keselamatan diberitakan banyak berkawal di pusat-pusat informasi dan media seperti stesyen tv dan radio di sepanjang Kournish Nil. Wartawan Al-Jazeera yang ingin membuat liputan dikatakan diberi amaran oleh polis. Usaha untuk mengawal maklumat yang keluar kepada masyarakat awam meningkat.
 
6. Berita terakhir berkaitan rusuhan di Tahrir ialah sekitar jam 2.00 pagi. Hanya segelintir yang kekal bertapak di kawasan Tahrir, sedang majoriti pulang ke rumah memandangkan esok harinya merupakan hari kerja. Pihak keselamatan juga dilaporkan mula mengosongkan kawasan Tahrir selepas itu.

7. 26 Januari 2011 – Kehidupan majoriti rakyat Mesir berjalan semula seperti biasa. Ada yang meneruskan demonstrasi di Tahrir tapi jumlahnya kecil. Banyak nasihat di Twitter untuk menyimpan tenaga untuk satu lagi demonstrasi besar-besaran yang dirancang pada hari Jumaat 28 Januari selepas solat Jumaat. Sasaran bilangan yang akan keluar pada hari tersebut ialah sekitar 1 juta orang. #Jan25 di Twitter ‘trending’.

8. Seharian berita-berita utama mula melaporkan akhbar tentang hari sebelumnya. Khabar tentang Tahrir tidak seganas khabar tentang rusuhan di Suez dan Alexandria. Peluru hidup dilepaskan di sana dan terdapat tidak kurang dari 5 orang yang mati. 25 Januari digelar ‘yaum al-ghodhob’.

9. Sehingga ke awal malam 27 Januari tidak terdapat sebarang peristiwa besar yang terjadi di sekitar Kaherah. Para penyusun demonstrasi dikatakan sedang bersiap-siap dan sentiasa memberi maklumat kepada masyarakat awam melalui Twitter dan facebook (menggunakan proxy, rockmelt, dan Blackberry) sebelum akses internet terputus seluruhnya lebih kurang jam 10.30 malam. Juga sempat tersebar sebelum kehilangan akses internet, khabar tentang beberapa perkara yang akan terjadi pada keesokan hari, antaranya : SMS dan talian telefon disekat, bank-bank akan ditutup dan ATM tidak berfungsi, serta kemungkinan akan keluar perintah berkurung. Semuanya untuk menghalang daripada merebaknya rusuhan yang dijangka lebih ganas dan besar berkali ganda berbanding yang terjadi pada 25 Januari.

4 comments:

  1. Sekurang-kurangnya ada juga reporter Melayu(?) melaporkan dan mencatatkan rentetan peristiwa yang berlaku dari Kaherah. Apa yang dipilih, Kaherah atau Jeddah?

    ReplyDelete
  2. Apa yang dipilih?

    ReplyDelete
  3. Reporter melayu? Haha.

    Hati sentiasa terpaut dengan tanah Kaherah.

    Jika pun ke Jeddah, atau ke mana pun, saya pasti kembali.

    Saya pasti kembali lagi.

    inshaAllah.

    ReplyDelete
  4. akhirnya ada gak update dari ko. memang aku tunggu2. tapi sejak bila jadi chedet tulis nombor2? anyway, gambar please! haha.

    lagi satu, aku terlupa nak tanya semalam. apa pendapat ko tentang ElBaradai?

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails