September 16, 2009

Eid 1430H.


Taqabbalallah minna wa minkum, zanbun maghfuur wa amalun maqbuul. Semoga Allah menerima (amalan) dari kita semua, dosa diampunkan dan amalan diterima.
* * * * * *

Tahun ini banyak sekali yang lain dari yang lain, bagi saya. Antaranya Syawal yang mendatang. Perkara pertama yang ganjil, saya buat kali pertama mendedikasikan satu entri khas buatnya. Tidak pernah sebelum ini. Yang pernah mungkin, satu entri perpisahan dengan bulan yang lebih bermakna, Ramadhan, yang saya nukilkan dalam bentuk metafora, di sini.

Tapi tahun ini rasanya saya tidak dapat mengelak. Sebabnya? hanya dengan cara ini saya mampu menyampaikan salam Eid saya kepada semua, termasuklah juga sahabat-sahabat saya yang kini sejauh 8044 km dari tanah air, di Republik Arab Mesir.

Ada perasaan yang berbeza. Saat semua sahabat seangkatan sudah memulakan langkah kembara, dan saya masih berhadapan misteri yang lama belum terungkai. Nampaknya berkah Ramadhan belum cukup untuk memberi jawapan kepada misteri pemergian saya. Mungkin Syawal sedia menjadi penentu barangkali?

Berpisah itu pahit. Kata orang putih, 'parting is such a sweet sorrow'. Pahit tapi manis. Bagi saya, ia hanya menjadi begitu, jika perpisahan itu punya makna yang besar.

Semoga episod-episod perpisahan yang saya lalui,dan akan tempuhi, terutamanya perpisahan dengan Ramadhan, menjadi a sweet sorrow. Insha Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails