August 09, 2016

Pengkhianatan Dalam Perjuangan: Kisah Bani Israil & Bani Melayu (Siri 1)

Di antara peraturan Allah s.w.t yang diletakkan ke atas manusia seluruhnya ialah; untuk mencapai sesuatu dan menegakkan sesuatu, manusia harus berjuang. Tidak ada sesuatu yang akan diperolehi atau berjaya dimiliki jika manusia tersebut tidak berjuang dan berusaha. Peraturan atau sunnatullah ini terpakai kepada semua manusia, baik umat Islam mahupun yang kafir.

Oleh kerana itu, di dalam Islam disyariatkan ke atas umatnya untuk berjihad atau berjuang. Jihad atau perjuangan adalah ibadah dan wasilah yang diajarkan oleh Allah s.w.t kepada umat Islam agar umat Islam mampu mencapai kejayaan menunaikan misi yang diarahkan kepada mereka iaitulah misi memimpin dunia dengan hidayah Islam.

Jihad atau perjuangan juga merupakan penentu kedudukan dan nasib umat Islam. Jika mereka berjuang, mereka akan menjadi mulia. Jika mereka tidak berjuang dan tidak mengendahkan misi yang Allah berikan, mereka akan menjadi hina.

Oleh kerana perjuangan yang diajar oleh Allah ini ialah suatu ibadah di sisi-Nya, Allah s.w.t tidak mahu ia ditunaikan di atas hasrat lain selain daripada demi mendapatkan redha-Nya. Sebagaimana Allah s.w.t tidak menerima sekutu dalam ibadah-ibadah yang lain, sebegitu juga Allah tidak menerima sekutu (partnership) dalam ibadah jihad atau perjuangan.

Jihad dan perjuangan umat Islam harus dilaksanakan semata-mata kerana-Nya. Jika wujud hatta sekelumit hasrat mencari tujuan-tujuan lain khususnya keuntungan dunia, perjuangan tersebut akan tidak diterima oleh Allah s.w.t. Bahkan ia digelar sebagai sebuah pengkhianatan kepada perjuangan tersebut.

Demikianlah yang dipotretkan dalam sebuah hadith Nabi s.a.w mengenai Bani Israil yang dahulunya diberikan misi perjuangan yang sama kepada umat Islam pada hari ini.

Perjuangan Bani Israil Dicemari Oleh Khianat

Dalam kitab Riyādhus Sālihīn susunan Imam An-Nawawi rahimahullah, pada bab As-Sidq (kejujuran dan ketulusan), beliau memuatkan sebuah hadith Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a (Hadith no. 5 pada bab tersebut). Hadith tersebut merupakan sebuah pengkisahan perjuangan seorang Nabi yang memimpin Bani Israil selepas kewafatan Nabi Musa dan Harun a.s. Ulama’ menyatakan bahawa Nabi tersebut bernama Yusha’ bin Nun, iaitulah orang muda yang menemani Musa a.s dalam rehlah ilmunya bersama Nabi Khidhir a.s.

Nabi Yusha’ menyambung tugas Nabi Musa untuk menjadi pemimpin kepada Bani Israil bagi berjuang menegakkan kalimah Allah di muka bumi. Di zaman Musa a.s, Bani Israil diperintahkan agar memerangi sebuah kaum yang mensyirikkan Allah yang menguasai tanah Baitul Maqdis di zaman itu. Tetapi Bani Israil enggan menyahut seruan tersebut dan menyuruh Musa a.s sahaja yang pergi memerangi kaum tersebut lantaran ketakutan mereka dalam berdepan dengan kaum tersebut. Akibat daripada keengganan mereka, Allah s.w.t menghukum mereka dengan hukuman hidup dalam keadaan sesat di padang pasir selama 40 tahun.

Dalam tempoh hukuman ini, generasi yang degil (generasi tua) meninggal dunia dan generasi yang baru lahir. Generasi baru ini sempat dididik dan ditarbiyah oleh Musa a.s di atas asas aqidah dan iman yang betul. Nabi Musa a.s kemudiannya wafat dan meninggalkan generasi baru ini kepada penggantinya Nabi Yusha’ untuk dipimpin agar kembali menjadi bangsa yang mulia kerana mengendong risalah perjuangan tauhid.

Generasi baru Bani Israil ini menyahut seruan Nabi Yusha’ untuk berjuang. Namun Nabi Yusha’ menetapkan kepada mereka semua beberapa syarat untuk memastikan tiada seorang pun di kalangan Bani Israil yang berjuang ini ada keterikatan kepada kepentingan dan kesibukan dunia, atau ingin mengejar keuntungan dunia dalam perjuangan mereka.

Misalnya, barangsiapa yang memiliki unta yang sedang mengandung (harta bernilai di waktu itu) dilarang turut serta kerana dia akan sibuk memikirkan harta baru (anak unta) yang bakal lahir ketika dia berperang nanti. Nabi Yusha’ benar-benar ingin memastikan Bani Israil berjuang dalam keadaan bebas secara total daripada sebarang gangguan memikirkan perihal harta dan nikmat dunia, serta gangguan nafsu mengejar harta rampasan daripada perjuangan yang bakal dilalui.

Di satu peristiwa dalam perang Bani Israil ke atas kaum yang menguasai Baitul Maqdis tersebut, disebutkan dalam hadith bahawa Nabi Yusha’ telah meminta agar matahari berhenti daripada terbenam. Situasi ini berlaku pada petang Jumaat, di saat genting penentuan kemenangan Bani Israil ke atas kaum tersebut. Jika matahari terbenam dan bermulanya hari Sabtu, Bani Israil terpaksa mengundur diri kerana syariat di waktu itu menetapkan hari Sabtu sebagai hari ibadah sahaja dan tiada aktiviti selain ibadah dibenarkan.

Berkat ketulusan perjuangan Bani Israil, permintaan Nabi Yusha’ kepada Allah s.w.t agar matahari ditahan daripada terbenam sehingga Bani Israil menang, diperkenankan oleh Allah s.w.t. Bani Israil meskipun pada waktu itu merupakan tentera yang lebih kecil berbanding kaum penguasa Baitul Maqdis tersebut, berjaya mengalahkan mereka dengan bantuan daripada Allah s.w.t.

Nabi Yusha’ selaku panglima perang kemudiannya mengumpulkan semua harta rampasan perang di atas sebuah puncak bukit. Menurut syariat di waktu itu, harta rampasan tidak boleh diambil sedikit pun. Semuanya harus diletakkan di atas puncak bukit untuk kemudiannya disambar oleh cahaya dari langit menunjukkan tanda penerimaan Allah s.w.t terhadap ibadah jihad dan perjuangan yang dilakukan oleh Bani Israil.

Nabi Yusha’ menunggu tibanya cahaya dari langit untuk menyambar harta rampasan yang telah dikumpulkan namun ianya tidak kunjung tiba. Ada ‘hijab’ atau penghalang daripada penerimaan Allah s.w.t terhadap harta rampasan dan perjuangan Bani Israil. Nabi Yusha’ segera mengumumkan bahawa ada di kalangan mereka ini yang merupakan ‘ghulūl’ yakni pengkhianat harta rampasan, atau dengan maksud lain, pengkhianat kepada perjuangan dan kemenangan yang telah diusahakan oleh Bani Israil di Baitul Maqdis.

Nabi Yusha’ melakukan penyiasatan di kalangan 12 kabilah Bani Israil yang terlibat dalam perang tersebut sehingga akhirnya terdedah bahawa ada di kalangan mereka yang secara senyap telah menyimpan salah satu harta rampasan perang pada ketika itu, iaitulah sebuah ketulan emas besar berbentuk kepala lembu. Harta tersebut diletakkan bersama harta-harta yang lain lalu tibalah cahaya dari langit menyambar kesemua harta tersebut, tanda Allah s.w.t akhirnya menerima dan redha dengan perjuangan yang diusahakan oleh Bani Israil. Hampir-hampir sahaja segala titik keringat mereka dalam berjuang tidak diiktiraf oleh Allah s.w.t lantaran adanya pengkhianat yang bernafsu kepada harta di kalangan mereka.

Kisah ini meskipun diriwayatkan dalam sebuah hadith yang sederhana sahaja panjangnya namun ia cukup dengan pelbagai faedah dan pengajaran kepada seluruh bangsa umat Islam yang dituntut untuk berjuang pada hari ini.

Sesungguhnya perjuangan yang dicemari oleh pengkhianatan – khususnya yang terbit kerana tamak harta dunia dan mencari keuntungan selain daripada yang diizinkan oleh Allah s.w.t – sama sekali tidak akan diterima oleh Allah, tidak diberkati oleh Allah, malah bangsa tersebut akan terus kekal dalam kehinaan dan tidak menerima kemuliaan yang sepatutnya dinikmati oleh bangsa yang berjuang kerana Allah.


Bersambung di siri 2: http://brat-mikrajovic.blogspot.my/2016/08/pengkhianatan-dalam-perjuangan-kisah_9.html?m=1

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails