November 16, 2009

Dari Darrasah ke Stad Qahirah.


Curi-curi masa di celah kepadatan. Celoteh ringkas sahaja kali ini.

* * * * *
Dari jam 2 petang masa dihabiskan di dewan kuliah mudarraj sabi' (auditorium ke-tujuh), tingkat 3, bangunan Kuliyyah Syariah & Qanun, Jami'ah Al-Azhar Kaherah. Pelajaran Fiqh Muqarran (Fiqh Perbandingan) mengisi waktu pertama sesi pembelajaran, dituruti subjek Tarikh Tasyri' Islami (Sejarah Perundangan Islam). 4 jam mendengar syarahan doktor-doktor penuh berhemah, dalam bahasa arab yang bercampur-campur fushah (klasik) dan 'ammi (pasar).

Saat pulang dari Kuliyyah,menaiki bas tua putih bernombor 24G (dalam tulisan Arab huruf Jim), dari mahattah (stesen) Darrasah ke mahattah Hayy Sabi', sambil berdiri memaut tangan ke palang besi di celah-celah puluhan manusia ke destinasi yang sama, lelah langsung tidak terasa.

Kepuasan mendalami pelajaran bersama-sama mahasiswa dari segenap pelusuk dunia menjadi penawar kepenatan seharian.

Kulit putih kemerahan dan kulit gelap kemanisan. Berjambang lebat keperangan dan berkumis nipis kehitaman. Berbaju peci asli nusantara dan berbaju jubah bertudung ala maghribi. Umur muda remaja dan umur tua beranak tiga.

Disatukan dengan bahasa dan tujuan yang sama.

Terasa macam sudah pusing satu dunia dalam 4 jam. Masha-Allah.
* * * * *
Di mana-mana kelihatan peti TV menyala. Di luar kedai ayam, di tepi kedai shisha, di dalam kedai dobi, di celah pasar sayur, di luar restoran kebab, di mana-mana ada TV malam itu.
Dan peti hitam itu dikelilingi manusia-manusia berwajah serius. Ada yang menonton sambil menadah tangan penuh harapan, dan ada yang menonton sambil menghembus asap shisha berbau pekat ke awangan.

Jalan raya lengang kecuali yang menuju ke Stadium Cairo.

Begitu sekali rakyat Mesir menjiwai sukan bola sepak. Katakan kepada mereka anda penyokong Algeria malam itu, dan anda mungkin mendapat benjol di kepala atau lebam di mata.

Ya, Malaysia pun tidak kalah. Lagi-lagi kalau ada 'match' Malaysia dengan MU.

Tapi Mesir tetap punya keunikan. Sekalipun seolah-olah seluruh negara sedang menyaksikan perlawanan antara Mesir dan Algeria untuk kelayakan ke Afrika Selatan 2010, tetap di mana-mana tidak kelihatan lelaki dan perempuan duduk bersama-sama. Dan perlawanan hanya dimulakan selepas selesai solat Isya' didirikan, juga selepas seluruh negara mendengar pesanan jurulatih kebangsaan Mesir, Hassan Shahatah, meminta mendoakan kejayaan pasukan kebangsaan.

Saya jadi hormat sejenak.

Usai hampir 2 jam perlawanan berlangsung, Mesir jadi gempar. Seluruh negara dilanda haru-biru. Mesir berjaya menewaskan Algeria dengan mata 2-0.

Seluruh rakyat Mesir seolah-olah dirasuk. Lelaki mahupun perempuan. Tua mahupun muda. Jalanraya yang lengang dipenuhi lori dan kereta mengusung penyokong yang mengibar bendera dan bercat bendera Mesir di muka, sambil kenderaan membunyikan hon-hon pelbagai jenis sahut-bersahutan. Paluan kompang Mesir di mana-mana. Kanak-kanak berlarian ke hulu ke hilir memekik-mekik. Dari lewat malam sehingga ke Subuh.

Esoknya saya beli suratkhabar.

Dua orang pasangan berumur dimasukkan ke wad kerana sesak nafas kerana terlalu asyik bersorak. Seorang kanak-kanak 7 tahun mengalami pendarahan dalaman di kepala setelah terjatuh dari tingkat 6 rumahnya untuk melihat sambutan di jalanraya.

Aduh, Mesir, hilang hormat saya sejenak.

Kata seorang rakan kuliah saya dari Tajikistan : "Habis semua pemuda Islam di Mesir malam semalam. Semuanya telah dicuri!"

6 comments:

  1. salam alaik..

    wah, indah benar suasana belajar di sana ye..

    dan pelik betul perayaan mesir menang ke atas algeria..

    huh, kalaula kalah, ntah apa jadi plak..

    moge gembira di kota penuh keberkatan sana..

    ReplyDelete
  2. salam alaik..

    wah, indah benar suasana belajar di sana ye..

    dan pelik betul perayaan mesir menang ke atas algeria..

    huh, kalaula kalah, ntah apa jadi plak..

    moge gembira di kota penuh keberkatan sana..

    ReplyDelete
  3. heh. ana gi wat visa haritu.

    bertolak blk kol 1. smpi sabie kol 2.30. sbb jln dpn stad jem. huh~

    2.30 = 5 jam sblm perlawanan !

    ReplyDelete
  4. salam...heheh,interesting post...doakan kami pelajar2 f5 hira' fi imtihanil SPM...allah yubarik...

    ReplyDelete
  5. betul ker.. tak keluar surat khabar pun..

    www.aktivismuaz.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails