November 08, 2009

Pilihan?



Badr adalah sebuah lembah yang memiliki empat mata air, menyisakan kilauan pendar cahaya ditempa sinar mentari. Keempat mata air berada pada posisi zig-zag dari utara ke selatan. Jarak antar sumur, ratusan meter kira-kira. Mereka saat ini berada di mata air paling belakang.

Seorang sahabat...Habab bin Al Mundzir setengah berlari menghampiri sang kekasih. Wajahnya menyiratkan sesuatu, dihiasi titik peluh. “Wahai Rasulullah, apakah dalam memilih tempat ini, Engkau menerima wahyu dari Allah sehingga tidak dapat diubah lagi, ataukah berdasarkan strategi peperangan ?” Rasulullah SAW menjawab, “Tempat ini kupilih berdasarkan pendapat dan strategi peperangan.”

“Wahai Rasulullah, tempat ini tidaklah strategis. Ajaklah pasukan pindah ke mata air yang terdekat dengan musuh (mata air keempat). Kita membuat pertahanan di sana dan menutup sumur-sumur yang ada di belakangnya, lalu kita buat kubangan dan kita isi dengan air hingga penuh. Dengan demikian, kita akan berperang dalam keadaan mempunyai persediaan air minum yang cukup, sementara musuh tidak akan memperoleh air minum.”

Sang panglima tersenyum, “Pendapatmu sungguh baik.” Rasul segera membawa pasukannya ke tempat air yang terdekat dengan musuh. Di tengah malam buta, pasukan Rasulullah telah sampai di mata air keempat. Cepat mereka bergerak, memperbesar mata air keempat dengan mengangkut air dari sumur ketiga. Tanah galiannya mereka jadikan kubu pertahanan, sementara sumur kedua dan pertama mereka tutup.


2.11.1988 - Tarikh lahir saya.

2.11.2009 - Ulang tahun kelahiran saya yang ke-21. Tahun pertama di Mesir.

2.11.2009 - Akhirnya keputusan tetap saya lakukan. Memilih Kaherah sebagai tempat pengajian buat paling kurang 4 tahun selepas ini. Pilihan yang sukar, dan pilihan untuk menempuh jalan yang tidak mudah.

Moga-moga, saya berharap, saya seperti Habab bin Al-Mundzir. Tidak sekarang mungkin. Berlalunya masa, dan takdir akan menentukan.

Pohon doa dari teman-teman sekalian. Wa rabbuna yusahhil.



4 comments:

Related Posts with Thumbnails