October 28, 2009

Qabul.



Saat menulis ini, kecoh-kecoh 'imtihan qabul' atau 'placement test' masih belum reda di kalangan siswa siswi baru Al-Azhar yang mengambil pengajian agama. Al-Azhar minggu lepas mengeluarkan notis memperkenalkan sistem ini kepada semua pelajar asing yang bukan penutur Bahasa Arab.

Kecoh kerana sistem yang diperkenalkan amat tidak dijangka sama sekali, juga diperkenalkan tanpa sebarang makluman awal.

Memang Mesir ini, macam kata kawan saya : "Egypt is like doing COD, each rendesvous is full of surprises. You can never expect.".

Juga dari sistem baru ini timbul tanda tanya yang pelbagai. Tertanya-tanya apa fungsi peperiksaan STAM yang sudah diambil di Malaysia? Tertanya-tanya apa kesannya jika tidak lulus 'imtihan qabul' ini? Tertanya-tanya apakah bentuk peperiksaan ini?

Ada yang berkata ini satu langkah arahan dari kerajaan Mesir. Bunyi-bunyi kerajaan Mesir mahu seboleh-bolehnya mengurangkan pelajar Al-Azhar, dan kalau boleh menutup terus Al-Azhar, memang sudah lama kedengaran, walau setakat ini hanya setakat sembang-sembang kedai kopi tanpa sebarang fakta kukuh.

Saya secara peribadi juga sedikit keliru. Tapi tidaklah risau dan menolak sistem ini. Bagi saya, ada banyak rasional yang positif dari sistem yang baru diperkenalkan ini.

Terutamanya bagi mengawal kemasukan pelajar yang bukan dari Malaysia seperti Thailand, Rusia, dan Amerika. Rasa saya mereka tidak ada sistem seperti STAM yang, kalau tidak banyak, sedikit dapat mengawal nilai pelajar yang mendaftarkan diri di Al-Azhar. Ribuan pelajar dari negara asing tiba di Al-Azhar setiap tahun. Al-Azhar dengan sistem klasik (atau kuno?) sedia ada tak mampu menyelidik secara terperinci setiap pelajar baru. Sekurang-kurangnya imtihan qabul ini mampu menapis sedikit.

Saya yakin peperiksaan ini bukanlah mahu menyusahkan pelajar baru. Ramai menganggapnya susah. Ya, susah, kalau apa yang sudah dipelajari sejak sekolah menengah hingga ke STAM sudah dilupakan saat keluar dari dewan peperiksaan di Malaysia.

Allahu 'Aliim. Rabbuna Yusahhil.


4 comments:

Related Posts with Thumbnails