October 13, 2009

Tingkat Demi Tingkat


Sabtu lalu genap seminggu saya bertapak di bumi Mesir. Ikutkan perancangan asal saya, tempoh seminggu belumlah cukup untuk saya mengenal bumi Mesir ini secukup rasa. Al-Banna saat tiba di Ismailiyyah, menghabiskan 40 hari hanya untuk mengenal tempat itu dan budaya penduduknya.

Namun di celah-celah hiruk pikuk bandar Kaherah ini, di celah-celah trafik yang tak pernah tahu berhenti, di celah-celah gerombolan manusia yang menaiki bas setengah Junaih ke Hussin, sempat saya berfikir-fikir juga.

Fasa yang saya lalui sekarang ini bukanlah fasa yang mudah. Ada situasi dan cabaran tertentu yang perlu saya hadapi. Tambah lagi, saat-saat awal ini merupakan satu perpindahan fasa saya kira.

Dari fasa kehidupan sebagai seorang yang punya keluarga terdekat,ibu ayah, adik-adik, dan sanak saudara, ke satu fasa kehidupan sebagai seorang yang berkelana bermusafir bertemankan sahabat-sahabat seperjuangan.

Dari fasa kehidupan sebagai seorang pelajar sekolah yang mempunyai jadual harian mulai awal pagi, beruniform, dan tertakluk kepada peraturan sekolah, ke satu fasa kehidupan sebagai seorang mahasiswa yang perlu berdikari membina jatidiri dan bebas menentukan kaedah pembelajaran.

Dari fasa kehidupan sebagai seorang penduduk tetap dan warga kepada sebuah negara, ke satu fasa kehidupan sebagai seorang waafidiin (foreigner, bukan PATI ya) di sebuah negara yang titik persamaannya hanyalah agama.

Dari fasa kehidupan yang cara fikirnya begitu mudah,ringkas, dan singkat, ke satu fasa kehidupan yang memerlukan cara fikir yang lebih panjang,tersusun, dan menyeluruh.
Sedikit sebanyak beginilah yang dapat saya renungkan. Saat saya berfikir-fikir sebegini, saya sedar, ramai sekali yang sedang menghadapi perubahan fasa yang sama, atau juga mungkin sudah melalui perubahan fasa ini. Bahkan anda yang sedang membaca ini juga mungkin sedang mengalami perkara yang sama. Barangkali.

Saya bersoal sendiri di dalam hati. Jika perubahan fasa ini satu yang sukar dan perlu tabah menghadapinya, tentulah ianya perlukan satu kesedaran yang tinggi. Tentulah ianya perlukan satu persediaan yang rapi. Tentulah ianya perlukan kekuatan dari dalam diri.

Makanya, berapa ramaikah dari bilangan yang banyak yang melalui fasa ini tanpa sedikit pun menyedari apa yang sedang dilaluinya? Berapa ramai pula yang jika sedar, berbuat sesuatu untuk menghadapinya? Dan berapa ramai pula yang berbuat sesuatu tapi belum cukup ampuh untuk menghadapinya?

Pandangan saya : majoriti tidak menyedari langsung akan perubahan fasa yang dilaluinya ini. Majoriti hanya terketuk minda mereka untuk menjadi lebih matang dan bertanggungjawab saat mereka menimang cahaya mata pertama.

Ini pandangan saya. Fikir-fikirkanlah jika sudi.


1 comment:

  1. Syukran akh di atas ibrah yang cukup bermakna.Sejauh mana kita mampu bersedia untuk mencapai visi dan misi dalam membawa misi sebagai mahasiswa?Perlu kepada persiapan yang rapi dan ampuh.Ma'assalamaka ya akh waillalliqa' biiznillah.Nama id dahulu aulad.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails