August 10, 2007

Jangan keliru!

Sekolah Menengah Islam Hira’,Isnin, 6 Ogos. Pagi berembun nyaman tak terdaya menyamankan. Bahkan malam sepi sebelum itu pun tak mampu mendiamkan. Debar dan kencang detak hati mereka. Esok bakal menentukan. Adakah tahun mendatang penuh kepeningan atau penuh ketenangan.

Perhimpunan dimulakan. Berlangsunglah majlis peralihan jawatan.

Kalau di sekolah, peristiwa seumpama ini memang sangat bermakna. Kalau adik-adik form 1 memang tertunggu-tunggu, maklumlah, tak sabar nak sarung baju hijau. Kalau abang-abang form 3 dan form 5, pun tertunggu-tunggu juga. Kononnya tugasan dah selesai dan boleh tumpu pelajaran. Mungkin betul, mungkin juga tak.
Yang berpeluh-peluh hari tu, yang bakal dimandatkan dengan JAWATAN RASMI untuk menjalankan segala AGENDA SEKOLAH.

Sekali fikir, memang nampak macam bermakna dan berat. Tapi kalau kita duduk lama sikit lagi, fikir dalam sikit lagi, sebenarnya, takdelah bermakna sangat pun.

“ Nahnu Du’ah Qabla Kulli Syai’ ”
~kita adalah dai' sebelum segala sesuatu~

Nah, cukup untuk menghilangkan segala kepeningan pimpinan baru yang telah rasmi dilantik. Bahkan cukup dalam untuk dijadikan renungan sesiapa pun yang cuba-cuba bergelar dai’. Kita ini, adalah DAI sebelum segala sesuatu. Buktinya?
“Kamulah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, kamu menyeru kepada perkara-perkara kebaikan dan kamu mencegah perkara-perkara kemungkaran”

Ini sekuat-kuat dalih untuk meyakinkan kita. Ketua Umum, Ketua Syabab, Ketua kelas, Biro Teknikal BADAR, dan berpuluh-puluh lagi jawatan rasmi yang disandang, semuanya perlu kita dahului dengan kefahaman kita sebagai seorang DAI.
Bahkan dalam hidup sebenar kita pun perlu macam tu. Kita guru ke, kita pengurus besar ke, kita doctor pakar ke, kita pensyarah ke, kita tauke ke, dan entah beratus ribu lagi watak dan peranan yang ada, semuanya perlu kita dahului dengan kefahaman bahawa kita adalah seorang DAI.

+ Kenapa pulak? Kan kalau kita buat kerja-kerja tu kira berdakwah jugak?

Mungkin, tapi betul ke macam dakwah yang kita fahami dan pelajari dari Rasulullah s.a.w? Satu soalan, apa jawatan yang pernah dipegang oleh Rasulullah? Ketua negara? Panglima perang? Ayah? Naqib?
Pernah tak Rasulullah secara rasminya dimaklumi memegang semua jawatan dan peranan tu?
Setahu saya, tak pernah. Rasulullah sentiasa mengakui dan mengisytiharkan bahawa dirinya adalah seorang RASUL yang diutuskan oleh Allah. Inilah taklif yang paling UTAMA yang sentiasa bermain dalam benak kepala Rasulullah s.a.w. Dan apa tugas seorang rasul? Sendiri jawab. Adapun peranan dan jawatan yang lain tu, semuanya lahir hasil daripada Rasulullah menjalankan tugas asasinya sebagai seorang RASUL yang berdakwah lepada Allah.

Kita pun kena faham, dakwah itu luas. Tapi yang perlu kita faham melalui kata-kata di atas tadi ialah dakwah dalam bentuk yang pernah kita pelajari manhaj dan cara-caranya. Mengumpul, Membina, dan Menggerakkan manusia. Bermakna di mana sahaja kita berada dan berperanan, inilah cara kita menghayati tugas asasi kita sebagai seorang DAI.

Bagi dai, peraturannya ialah syariat Allah, panduannya ialah AlQur’an, Assunnah, dan Pengalaman-pengalaman DAI sebelum mereka.

Ini semua sudah cukup, malah lebih menjaga dan memelihara diri dai’ tu dari sebarang perlembagaan rasmi yang ada di dunia ni.

5 comments:

Related Posts with Thumbnails