December 08, 2009

Mana menara masjid?


Tindakan para pengundi Switzerland untuk menyokong inisiatif Swiss People Party (Parti politik terbesar Switzerland) baru-baru ini mengejutkan sesiapa pun. Mengharamkan pembinaan menara masjid baru di Switzerland adalah satu perkara yang agak mengecewakan bagi sebuah negara yang terkenal di mata dunia dengan kesederhanaan politik dan menghormati hak asasi manusia, khususnya dalam hak beragama.

Isu ini, antara pelbagai isu lain yang berkocak minggu ini, berjaya menarik perhatian saya.



Beberapa minggu sebelum saya berlepas ke Mesir, perkara yang tidak jauh bezanya menjadi isu di kawasan tempat tinggal saya.

Pertama kali sepanjang saya menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Mukarramah, Bandar Sri Damansara, sebelum solat, Imam memberi ucapan yang amat menyentuh hati (jika tidak orang ramai,beliau sendiri tampak tersentuh). Dengan sedu-sedan dan titisan air mata beliau melaungkan kepada seluruh jemaah masjid untuk berusaha mempertahankan hak penduduk Islam di Bandar Sri Damansara. Hak untuk pergi ke masjid tanpa sekatan-sekatan pagar yang banyak dan menyebabkan jemaah pusing melalui jalan jauh ke masjid, dan adakalanya tidak boleh langsung ke masjid, lantaran pagar hanya dibuka setelah waktu Subuh.

Pembinaan pagar dan pos keselamatan di hampir kesemua simpang utama di Bandar Sri Damansara (BSD), meliputi simpang utama ke masjid, adalah inisiatif daripada Bandar Sri Damansara Residents Association (BSDRA), atas alasan keselamatan dan menghalang kemasukan anasir-anasir buruk ke dalam kawasan BSD.

Kata beliau isu ini sudah lama cuba ditimbulkan untuk mengecilkan hak penduduk Islam di BSD. Dahulu pernah juga ada permintaan dari BSDRA supaya masjid tidak melaungkan azan ke luar pada waktu Subuh dengan alasan mengganggu waktu tidur penduduk.

Rata-rata jemaah masjid, dengan emosi dan sentimen yang mendalam hasil ucapan Imam, akhirnya menyatakan persetujuan untuk bersama-sama merobohkan semua pagar yang menghalang jalan ke masjid (saya terasa semacam dalam drama melayu saat ini).

* * * * *
Di Mesir, ada pula seorang penulis artikel, Ibrahim Isa, menulis di kolumnya di akhbar harian Ad-Dustur (Edisi 6 Disember 2009) tentang isu pembinaan menara masjid di Switzerland. Antara persoalan yang dilontarkan beliau ialah : "Adakah terdapat mana-mana dalil atau arahan dari Al-Quran atau As-Sunnah bahawa setiap masjid perlu mempunyai menara?" "Adakah penggunaan mikrofon merupakan syarat sah solat?"
Dan juga persoalan ini : "Mengapa larangan pembinaan menara gereja di Mesir tidak ditentang masyarakat sebagaimana penentangan ke atas larangan pembinaan menara masjid di Switzerland?"

Macam-macam.

Sebagai respon dan pemerhatian saya ke atas perkara-perkara yang terjadi ini, saya petik pandangan Sheikh Yusuf Al-Qaradawy, Pengerusi Kesatuan Ulama' Islam Antarabangsa yang amat saya sokong dan terbaik bagi menjawab isu ini :

"In fact, Muslims in Switzerland and any other country may pray in a mosque without a minaret. But what counts is that if they feel that they are forced to do so – as a result of a hostile law that bans it - then this surely will harm and disturb them greatly, and they will feel that they are strangers in the country and unwanted by its people, which will definitely affect their loyalty to the homeland. We all believe that it is not in the interest of any society that some of its citizens feel that they are unwelcomed. So, it would be better to support everything that calls for a culture of love, dialogue, acquaintance and integration and to condemn hatred, conflict, disrespect and isolation. "

1 comment:

Related Posts with Thumbnails