March 01, 2008

Siaran Petikan.


Rasa-rasa saya tidak ramai dari kalangan kita orang muda-muda ini, punya cukup masa untuk duduk membaca buku. Apa lagi buku-buku 'berat' karangan orang-orang lama (otai - bahasa saya).
Kebiasaannya atas alasan yang cukup mudah:

1. Pening membaca. Tak faham sangat pun apa yang dibaca.
2. Banyak sangat. Mana nak cari masa baca?

Dan berdasarkan pengamatan saya, ada kalanya alasan-alasan tersebut memang boleh diterima, lebih-lebih lagi bagi mereka yang baru sahaja mengenali dan berjinak-jinak. Tak mengapalah.

Apa yang saya ingin lakukan ialah memetik juzuk-juzuk daripada buku-buku tersebut. Mana-mana yang saya rasakan mengandungi nilai yang sangat penting, yang tak berbaloi dibiar tidak terbaca hanya kerana alasan-alasan tadi.

Cuma satu peringatan saya : Saya memetik juzuk. Anda harus berusaha membaca semuanya.

....jika betul-betul anda ingin faham dan beramallah.


Siaran Petikan 1 :

Sesungguhnya sesuatu fikrah itu hanya boleh berjaya bila mana terdapat pengikut-pengikut yang yakin penuh dengan ajarannya, yang benar-benar ikhlas dalam usaha menegakkannya, yang mempunyai semangat yang berkobar untuk mempertahankan kewujudannya, dan disamping itu ada kesediaan yang mendorong mereka kearah berkorban serta terus bertindak menjayakannya. Keempat-empat rukun tersebut; keyakinan, kejujuran, semangat dan tindakan adalah merupakan ciri-ciri utama pemuda.

Hasil nukilan : Ustaz Hassan Al-Banna (Risalah buat pemuda)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails